2006-02-24

Pa plats

Sa.. Da ar jag i Auckland iaf. Det verkar vara en ganska vanlig stad, med en stor gata i mitten med en massa affarer, och manga sma centrum runt om. Det ar riktigt varmt har, ca 25-28 grader pa dagarna, sa det ar tshirt och sandaler som galler. Just nu sitter jag i en av skolans datasalar och letar efter bostad. (darfor det inte ar nagra svenska bokstaver) Det har varit sa mycket att gora den har forsta tiden, sa jag har knappt hunnit ringa pa nagra annonser. Att jag inte har internet pa mitt hostel gor ju inte saken battre.

Det hostel jag bor pa ar val ganska ok. Det ar ett 9-baddarsrum jag bor i. Jag ar ensam i det for tillfallet, men det kommer sakert lite folk lagom till helgen. Att hitta boende har gar nog bara man lagger lite tid pa det, men det har ju varit lite ont om det pa senare tid, sa nu funderar jag pa att kanska ta ett boende av skolan den forsta terminen. De alternativ jag har just nu ar antingen ett korridorsrum eller att dela lagenhet med 3-4 andra. Bada kostar lika mycket, men lagenheten maste jag skriva ett 6-manaderskontrakt pa, korridoren bara 2 manader.



Det som har hant nu i borjan ar att det har varit en massa informationsmoten och sant hela tiden. Aven en hel del aktiviteter for de internationella studenterna sa att man far traffa folk. Det ar valdigt manga utbytesstudenter har, och sakert 1/3 ar asiater som ofta bara umgas med varandra. De som jag har umgatts mest med ar en fran uppsala och ett gang fran norge. En del tyskar oxa.

Mina kursinskrivningar har flytit pa ganska bra, det ar bara ett par saker jag maste fa paskrivna innan dagen slutar, sa ar allt fixat. De kurser jag har skrivit in mig pa ar Algorithms and Data Structures, Database Systems, Data Technologies och Biopsychology. En hel del data alltsa. Det jag ska lasa nasta termin har jag inte riktigt bestamt, men det ar gott om tid kvar att gora det.


Jag och ett par andra akte ivag till en strand igar och badade lite. Det var en strand som lag ganska nara staden, bara 15 minuter med buss, som ar ganska kand for att vara fin. Mission Bay hette den. Det var inte sa jattevarmt i vattnet, med det gick helt klart att bada i det. Med tanke pa halsen sa blev det bara ett snabbdopp for min del. Efter det sa vandrade vi runt lite och kollade in den delen av staden. Det var lite roligt att se hur fororterna ser ut, jag har ju bara sett centrumet av Auckland an sa lange. Det var nog ett ganska fint omrade vi akte till, alla husen var ganska stora och hade ganska bra sjoutsikt.



Imorgon ar har skolan anordnat en resa till nagon o utanfor staden. Det ska tydigen vara ganska fin natur och sa dar. Jag vet inte riktigt nar baten avgar, men det ar nog inte sa svart att ta reda pa.

Nu ska jag ta mig ivag och fa ett par papper paskrivna, hores!

Inga kommentarer: