2006-08-07

Skidor

Oj vad ont jag har i hela kroppen nu. Jag testade snowboard för första gången. Ok, jag har testat en gång tidigare, men det var för kanske... 10+ år sen, så det räknas ju inte. Vi åkte ner till Tongariro på fredagskvällen. Tyvärr åkte vi från Auckland vid 17-snåret, så det var ju abnorma bilköer i en timme nästan. När vi kom fram var det redan midnatt, så vi gick mer eller mindre bara in och packade upp sovsakerna och somnade.

När vi vaknade på lördagen gav vi oss ut i det vanliga liftkorts- och hyrkaoset som alltid uppstår på morgonen på alla skidorter. Efter en timme hade alla fått sina skidor/brädor och kort. Det var ganska intressant att testa snowboard. Allt var ju helt fel, eftersom man åker i sidled och inte rakt fram som jag är van vid. Hela vägen fram till lunch spenderades rullandes eller sittandes i snön, alternativt ståendes i en liftkö.

Efter lunch började jag dock få koll på hur man skulle göra, så att svänga och allt det där blev lättare och lättare. När liftarna stängde vid 16 var jag ganska hyfsad på att åka sida till sida i barnbacken. Det var jag, Andi och Phobe som var nybörjarna på bräda, så vi höll oss i barnområdet.



På söndagen regnade och blåste det av bara helvete, så det blev ingen åkning då. Jag som hade stora planer på att hyra skidor den dagen så att jag kunde ta mig runt och kolla in resten av berget. Istället satt vi i stugan och värmde oss vid den öppna brasan. Det var universitetets skidklubbs stuga vi bodde i för ynka 25$ per natt, inkl frukost och middag. Helt godkändt enligt mig.

När vi kom tillbaks på söndagskvällen gick jag, Katie, Phobe, Roland och Foad till ett snabbmatställe och köpte lite asiatmat. Vi hann även med en film på kvällen innan det var dags att gå hem. Som tur är bor Katie kanske 30 meter från mitt hus, så det tog inte så lång tid att ta sig hem.

Eftersom jag spenderade helgen i bergen har jag inte hunnit göra mina assignments som måste lämnas in om två dagar.. Antagligen kommer jag försöka isolera mig i mitt rum tillsammans med någon rolig lärobok om sannolikhet och statistik. En bra sak med att bo i en studentby är att det alltid finns folk runt omkring en som redan har läst alla kurser jag har läst. En av mina flatmates gör sin master i statistik här, och Katie är så gott som en marinbiolog med inriktning genetik. Perfekt för mina kurser. Jan gör en hel del programmering, så om jag får problem i bioinformatiken kan jag nog fråga honom.

Speaking of bioinformatik, jag måste sätta igång och läsa igenom föreläsningsantecknignarna från den lektion jag missade i fredags..

1 kommentar:

Anonym sa...

jag säger bara lofsdalen! skitkul men samtidigt något bland det ondaste jag gjort!! marin kan dessutom intyga att jag suger på att åka lift! det gör bara liiiite ont o ramla i den...*morrrr* ska bli bättre för fy fan va kul det är!! kram!