2006-07-18

Hmm

Ok, nu sitter jag och skriver om resan här i skolan, men jag kommer inte riktigt ihåg hur allt hänger ihop... Måste fortsätta hemma där jag kan kolla på bilderna och se när vi gjorde vad.. Aja, berättar om något annat undertiden.

Vi har tydligen lyckats reta upp koreanerna som ägde det hus jag bodde i tidigare. Det började med att jag bogserade bort en bil, och började tyskarna att dela på ett rum, så de är inte så glada på oss. Av någon anledning så finns det två typ hyresvärdar i huset. En som bor där (Grace), och en som kommer om dagarna (Yuan). Vi hade pratat med Grace om att låta vår bil stå kvar på deras parkering under vår resa, samt berättade att bilen var trasig, så det var inte så lätt att flytta den. Hon sa att om ingen klagade så skulle hon inte heller bry sig. Sagt och gjort, vi lämnade den där.

När vi kommer tillbaks så är det någon som har dubbelparkerat mig. Totalt blockat mig och ställt sig precis bakom mig så att jag inte kan komma ut. Jag är ganska sugen på att ta bilen till en mekaniker, så jag går in i huset och börjar fråga runt vem som äger bilen. Det är en ganska fin, sportig nissan, så jag tror knappt att någon i vårt hus skulle kunna ha råd med den. Iaf, vi går och frågar Grace om vems bil det är, men hon svarar att hon inte har någon aning, och säger åt oss att vi kan bärga bort den om vi vill.

Snälla som vi är går vi runt ner och skriver en lapp på bilen istället. På lappen står det att vi kommer bogsera bort bilen om den inte flyttas. Dagen efter kommer vi tillbaks, och bilen står kvar.. Det konstiga är att lappen är borta, så någon måste ju at läst den. Jag börjar tröttna lite på det hela, men jag går runt till ca 10 olika företag runt omkring och frågar om det är någon som äger bilen. Ingen verkar veta vems det är, så då ringer jag bogersingfirman som kommer och hämtar den.

På kvällen ringer min telefon och det är Grace som ringer. Hon säger att bilen tydligen tillhörde någon som bodde där. Jag är inne på en bar med ganska hög musik, så jag pratar inte så länge med henne. Dagen efter får jag ett sms från Yuan. Hon säger att jag måste betala ägaren för bilen för kostnaden att få ut den. Inte så mycket, men 50$ iaf. Jag skriver tillbaks att det låter ju inte alls så troligt att jag skulle betala eftersom Grace faktiskt sa åt mig att bärga den. Jag föreslår att vi ska mötas nästa dag, och det gör vi oxå. Det börjar bra med att Yuan kommer en timme försent, så jag har inte så mycket tid att prata med henne. Jag förklarar iaf att Grace sa åt mig att bogsera bilen och att jag inte tänker ta något ansvar för att hon inte har koll på sina arbetsuppgifter. Yuan kontrar med att säga att jag borde ha pratat med henne först, och att Grace inte visste om att bilen tillhörde en av de nyinflyttade osv. Jag vet inte exakt hur det ligger till, men jag tror att Yuan och Grace hade pratat med varandra kvällen innan jag bogserade den och Grace hade berättat om bilen för Yuan och att jag skulle bogsera den. Det var även Grace som hade tagit lappen från bilen tydligen.

Min fråga är, om de nu visste om allt detta kvällen innan, och Grace hade läst lappen och allt, varför bad de bara inte killen som äger bilen att flytta på sig? Eller de kunde ha satt en ny lapp på bilen med ett meddelande till mig om att inte bogsera den. Men men, de gjorde inga försök att kontakta mig, så jag kommer ju knappast betala för deras misstag.

Jag har inte hört något mer från dom angående betalning, så det är ju bra. Det som har hänt att att de är riktigt konstiga mot tyskarna som bor där. De måste betala lite extra på hyran, vinterhyra kallar dom det, och allt är riktigt skumt. Hela huset har förvandlats till någon sorts asiatläger med bara kineser och koreaner överallt. Nästan inga av de trevliga, roliga europeérna som bodde där när jag bodde där är kvar.

Jag är riktigt glad att jag har flyttat där ifrån iaf. Det nya stället är riktigt schysst. Det är ett litet radhusområde jag bor i nu. Bara studenter som bor där. Alla husen har 5-6 personer (5 i mitt). De jag bor med är väl ganska ok. Aryan från iran är riktigt skum. Det enda han pratar om är persien, att usa suger, att kvinnor ska va hemma med barnen, jakt och kött.. Han äter kött tre gånger om dagen sa han :)



Martin från tyskland är ganska schysst. Han ser precis ut som kevin spacey, lite läskigt nästan. Jag har inte pratar så mycket med honom, eftersom jag knappt har vait hemma. Carolin från tyskland har jag bara sett en gång, igår morse. Hon gör sin master i statistik här. Hon verkar ganska tyst, men kan nog vara trevlig om man lär känna henne. Hon kände även en annan tyska som jag klättrade/squashade med ett par gånger. Det första hon sa till mig var "Do you know Lena? She sais hi." Det bor även en amerikansk tjej i huset. Hon är den enda jag inte har sett än, eftersom hon reser runt i nya zeeland för tillfället. Hon ska tydligen va lite småknepig. Rastaflätor och en tshirt med marujianablad på. Det var förvisso Aryan som sa att hon verkade skum, så vem vet, hon kanske är riktigt trevlig ;)

Nä, nu måste jag iväg och käka lunch. Jag har... 6 minuter på mig att ta mig till mötesplatsen. Fortsätter med resan när jag kommer hem!

Inga kommentarer: